Monday, October 13, 2008

Light experiment | trail Light siries




Hari Minggu Lepas disebabkan keboringan yg amat sangat aku keluar jalan jalan jumpa member aku kat studio dia di Taman See Park PJ.. Seronok berborak ngan member aku sorang nie walaupun baru kenal tapi rasa macam dah lama jer kenal dia.. dia seorang photographer pro yang tak kedekut ilmu.. banayk benda dapat belajar dari dia.. tanyala dari segi teknikal hinggalah pekara2 mengarut pasti tanpa segan silu dia akan jawap..
lepas aku menghabiskan masa kat studio dia aku rasa boring plak.. lagipun member aku tgh ada assigment malas la nak kacau.. terus la blah.. dlam perjalanan pulang terfikir nak buat experiment about lighting terutama trail light nie.. so try la.. gambar-gambar diatas adalah hasilnya.. aku rasa oka la.. bleh la.. setting tuk gambar2 diatas mudah jer.. anda perlukan kamera, lense yang sesuai (wide lense Lagi bagus ) Tripot dan kereta gen2(x kesah kete ape@ moto pun bleh) tue dari segi peralatan. dari segi teknikal pula.. seperti di bawah:

Camera:
Nikon D80
Exposure: 15 sec (15)
Aperture: f/22
Focal Length: 20 mm
ISO Speed: 200
Exposure Bias: -3 EV
Seronok jugak buat experiment nie but seronok gak keluar duit bayar minyak keta.. uhuhuhu aku habis dalam RM40 satu malam tue jer.. tak perla demi kepentingan Seni :) Now secara rasminya gambar2 diatas menjadi siri aku yang pertama.. dan inshallah akan banyak lagi menyusul selepas ini.
P/s : Lokasi penggambaran : Federal Hightway, Jalan Bukit Bintang, Jalan P.Ramli, Jalan Ampang, Jalan Kuching, Jalan Bangsar dan NPE Highway..

No comments: